top of page

Krop, sanser og bevægelse

Barnets bevægeudvikling går først og fremmest ud på at lære nogle grundlæggende bevægemønstre som at kravle, gå, løbe, hoppe, springe og kaste. Men barnet skal også lære at tilpasse disse bevægemønstre til den aktuelle situation. I udviklingsforløbet lærer barnet to forskellige færdigheder, nemlig evnen til at bevæge sig og evnen til at orientere sig i det rum, kroppen bevæger sig i. Samtidig lærer barnet også kropsbevidsthed. Ikke bare viden om kroppen, men også om evnen til at forestille sig bevægelser. Barnets kropslige udvikling kan på den måde opfattes som et vigtigt grundlag for dets sjælelige udvikling.

Eksempel: igennem vores sansestimulering, hvor vi har flere forskellige aktiviteter som:

  • Følekasser – her mærkede børnene på forskellige ting som, sten, vand, sand, havregryn, fjer, legoklodser og perler.

  • Kartoffelmel med vand – her brugte børnene følesanser, hvor de legede med slimen.

  • Smagsprøver – her blev børnene præsenteret for forskellige ting de skulle smage på og vi snakkede de ting de havde smagt.

  • Massage med bolde – her gav børnene hinanden massage med små massage bolde.

  • Mørkt rum med disco kugle – her ligger børnene ned på madrasser og kigger op i loftet hvor der kører en disco kugle med forskellige farver. Der afspilles samtidigt afslappende musik.

bottom of page